Üts seto kroon

1.00 

1977 laos

Kaup tarnitakse 3-5 tööpäeva jooksul
Pood
Tootekood: SP1 Kategooriad: , Silt:

Ühe kroonine seto raha

Kirjeldus

ÜKS SETO KROON VÄÄRTUSTAB KÄSITÖÖD

Seto kroon on raha, mille erinevatel vääringutel väärtustatakse erinevaid seto kultuuri jaoks olulisi asju. Suurema osa seto naiste käsitööst moodustab rahvarõivaste ja koduse tekstiili valmistamine. Koduste tekstiilide juures kasutatakse samu materjale, võtteid ja värve, mida rahvarõivaste puhul. Seto naiste käsitöö kätkeb endas kanga- ja vöökudumist, heegeldamist, tikkimist, õmblemist ning nende tegevustega seonduvat, nagu materjalide tootmist ja töötlemist jms. Värvilistel detailidel (näiteks pitsid) on väga kindlad värvikombinatsioonid: tumepunane, samblaroheline, puhas sinine, tibukollane, erkroosa, sügavlilla. Mõne käsitööeseme (kindad, vaibad, tekid jms) värvikasutus on veidi vabam. Ent nendegi puhul on kohe näha ja aru saada, et ese on setopärane, sest seto käsitööd iseloomustavad teatud mustrite suurused, värvide vahekord, toonid jms.

Traditsiooniliste käsitööesemete tegemine on alati lähtunud praktilisest vajadusest. Nüüd, mil püütakse endisaegseid esemeid järgi teha ja seeläbi taastada veel sadakond aastat tagasi täies elujõus olnud traditsioone, nähakse, et vanale sarnast kvaliteeti, detailsust ja kompositsiooni on äärmiselt raske tabada. Mõni käsitöövõte on paremini säilinud, näiteks heegeldamine, tikkimine ja kangakudumine. Tunduvalt vähem osatakse aga kasutada keerukamaid, spetsiifilisemaid tehnikaid või valmistada väga erilist materjali nõudvaid esemeid, nagu näiteks kududahammõkäüse (varrukad) ja linikuotsi, teha värvilist niplispitsi, punuda päävüüd (peavöö).

Tänapäeval võib traditsiooniline käsitöö olla nii elatusallikas kui osa eluviisist. Paljusid innustab vanade käsitöövõtete uuel moel rakendamine, mis pakub enam loomingulisi võimalusi. Käsitööd tehes saadakse aga aru, et kaasaegsesse elukorraldusse nii palju aega ja vaeva nõudev tegevus kuigi kergelt ei sobitu. Mingil määral on sellest olukorrast välja aidanud ühendused ja -seltsid, mis tugevdavad käsitöötegijate sidemeid, aitavad jagada teadmisi ja parandada infolevikut. Peamine tugi on aineline: erinevad toetused või käsitöö rajamine otseselt ärilistele eesmärkidele. Puhtalt tellimuspõhise käsitöö tegemine seab aga tihti surve alla asja traditsioonilise olemuse, sest lähtuma peab eelkõige tellija soovidest ja rahalistest võimalustest.

AJALOOLINE TAUST

Valmistades kogu perele vajaminev rõivakraam kodus ise, langes suurim töömaht kangakudumisele, mis on setodel olnud äärmiselt peen, nõudes kudujalt tõelist meisterlikkust. Seto kroon oli toona veel tundmatu ja kaubeldi teiste rahadega. Koos laatadel jm müügil oleva kauba mitmekesistumisega 19. sajandi teisel poolel vähenes mõnevõrra rõivaste valmistamisele kuluv aeg. Riietust hakkasid rikastama kirkamad värvid ja tööstuslikud materjalid (lõngad, paelad, kangad, ehisdetailid). Esialgu peeti ostukraami hinnalisemaks kui kodus käsitsi valmistatut. Tänapäeval on see aga vastupidi – käsitöö on kallim, kuna nõuab enam aega ja spetsiifilisi oskusi ning on kordumatu.

Käsitöötraditsioonid hakkasid nõrgenema 20. sajandi alguses seoses linnastumise ja üldise elukorralduse muutumisega: käsitsi valmistatud esemed polnud enam moes, eelistati tööstuslikku kraami. Mingil määral on setod käsitööd oma tarbeks siiski alati teinud, seda isegi nõukogude ajal, mil seto riideid kanti väga vähe. Sel ajal tegid seto naised rohkem selliseid esemeid, mis sobisid traditsioonilisest riietusest eraldi kandmiseks (näiteks sokid, kindad, kampsunid). Hoidmaks oma oskusi tallel, valmistasid käsitöölembesed naised kodutekstiili (tekid, käterätid, laudlinad, linikud jms).

20. sajandi teisel poolel vajusid mitmed käsitöötehnikad kas osaliselt või täielikult unustusehõlma. Näiteks teatakse väga vähe, et Setomaal on valmistatud niplispitsi, mida nüüd taasavastatakse Eesti niplaja abiga. Selle tehnika oskus kadus vajaduse puudumisel, sest riietus muutus koos moega. Niplispitsi hakkas asendama heegelpits, hiljem aga juba tööstuslikult toodetud narmad. Kõikvõimalikud projektirahastused, koondumine seltsidesse ja ühingutesse ning üldisem huvi kasvamine omakultuuri vastu on muutnud seto käsitöö tänaseks siiski populaarsemaks kui see oli 20. sajandi teisel poolel¹.

Meeste käsitöö on tihti tähelepanuta jäänud, aga just mehed olid need, kes pidid oma kätega looma kõik eluks vajalikud tarbeesemed, olgu need siis kangasteljed, korvid või pink lehmalüpsmiseks – kerk. Ja alati peab meestel olema taskus ka seto kroon.

ÜKS SETO KROON – RAHA ESIKÜLG

Foto: Ahto Raudoja.

Kujundus: Evelin Urm

ÜKS SETO KROON – RAHA TAGAKÜLG

EFA 10.4-4530 Petseri turul, enne 1930.a

Kujundus: Evelin Urm

Raha emiteerija Seto Pank

Vaata ka teisi seto rahatähti.

 

Lisainfo

Kaal 0.01 kg
Mõõtmed 13 × 7 × 0.1 cm

Arvustused

Tooteülevaateid veel ei ole.

Arvustust saavad kirjutada ainult need sisseloginud kasutajad, kes on antud toote ostnud.

Müügitingimused

Veebipoe Seto Infoseltsi pood (edaspidi  Veebipood)  omanik  on  Seto Infoselts asukohaga Kullamäe talu, Uusvada küla, Setomaa vald, Võru maakond, Eesti Vabariik.               .

Müügilepingu kehtivus, kauba- ja hinnainfo

Müügitingimused kehtivad Veebipoest kaupade ostmisel.
Veebipoes müüdavate toodete hinnad on märgitud toodete juurde. Hinnale lisandub tasu kauba kättetoimetamise eest.
Kauba    kättetoimetamise    tasu    sõltub    ostja    asukohast    ning    kättetoimetamise    viisist. Kättetoimetamise tasu kuvatakse ostjale tellimuse vormistamisel.
Teave kauba kohta on esitatud Veebipoes vahetult kauba juures.

Tellimuse vormistamine

Kauba tellimiseks  tuleb  lisada  soovitud tooted ostukorvi. Tellimuse  vormistamiseks tuleb täita nõutud  andmeväljad  ning  valida  sobiv  toodete  kohaletoimetamise  viis.  Seejärel  kuvatakse ekraanile tasu suurus, mille saab tasuda pangalingi kaudu või muu makselahenduse abil.
Leping jõustub alates tasumisele kuuluva summa laekumisest Veebipoe arvelduskontole.
Kui  tellitud  kaupa  ei  ole  võimalik  tarnida  seoses  kauba  lõppemisega  või  muul  põhjusel, teavitatakse   sellest   ostjat   esimesel   võimalusel   ning   tagastatakse   tasutud   raha   (sh   kauba kättetoimetamise kulud) viivitamata, kuid mitte hiljem kui 14 päeva jooksul teate saatmisest.

Kohaletoimetamine

Kaupu saadetakse järgmistesse riikidesse:  Eesti Vabariik
Kauba saatmiskulud kannab ostja ning vastav hinnainfo on kuvatud saatmisviisi juures.
Eestisisesed saadetised jõuavad  üldjuhul  ostja  määratud  sihtpunkti  3-7  tööpäeva  jooksul  alates müügilepingu  jõustumist.
Erandlikel juhtumitel on õigus kaup kohale toimetada kuni 45 kalendripäeva jooksul.

Tagastamisõigus

Taganemisõigus

Pärast tellimuse kättesaamist on ostjal õigus e-poes sõlmitud lepingust taganeda 14 päeva jooksul või olenevalt  toodetest  ei  pruugi  ostjal  taganemise  õigust  olla,  vastavalt Võlaõigus seaduse   §  53  lg-s  4  loetletud juhtudel.
Taganemisõigus ei kohaldu, kui ostjaks on juriidiline isik.
14-päevase  tagastamisõiguse  kasutamiseks  ei  tohi  tellitud  kaupa  kasutada  muul  viisil  kui  on vajalik kauba olemuses, omadustes ja toimimises veendumiseks viisil nagu see on lubatud kauba testimiseks füüsilises poes.
Kui  kaupa  on  kasutatud  muuks  otstarbeks  kui  on  vajalik  kauba  olemuses,  omadustes  ja toimimises  veendumiseks  või  sellel  on  kasutamise  või  kulumise  märke,  on  Veebipoel  õigus alandada tagastatavat tasu vastavalt kauba väärtuse vähenemisele.
Kauba  tagastamiseks  tuleb  esitada  kauba  ostmisest  taganemise  avaldus ning  saata  see  e-posti  aadressile rein@seto.ee hiljemalt  14  päeva  jooksul  kauba kättesaamisest.
Kauba  tagastamise  kulud  kannab  ostja,  välja  arvatud  juhul,  kui  tagastamise  põhjus  seisneb asjaolus, et tagastamisele kuuluv asi ei vasta tellitule (nt vale või defektiga asi).
Ostja peab kauba tagastama avalduse esitamisele järgneva 14 päeva jooksul või esitama tõendi, et ta on eelnimetatud perioodi jooksul kauba üle andnud kauba vedajale.
Veebipood tagastab tagastatava kauba kättesaamisel ostjale viivitamata, kuid mitte hiljem kui 14 päeva möödumisel arvates taganemisavalduse saamisest, kõik ostjalt lepingu alusel saadud tasud.
Veebipood  võib  keelduda  tagasimaksete  tegemisest  seni,  kuni  on  lepingu  esemeks  oleva  asja tagasi saanud või kuni ostja on esitanud tõendid, et on asja tagasi saatnud, sõltuvalt sellest, kumb toimub varem.
Kui   ostja   on   sõnaselgelt   valinud   Veebipoe   pakutud   kõige   odavamast   tavapärasest   asja kättetoimetamise  viisist  erineva  kättetoimetamise  viisi,  ei  pea  Veebipood  tarbijale  tagastama kulu, mis ületab tavapärase kättetoimetamise viisiga seotud kulu.
Veebipoel  on  õigus  taganeda  müügitehingust  ning  nõuda  ostjalt  tagasi  kaup,  kui  kauba  hind veebipoes on eksituse tõttu märgitud oluliselt alla kauba turuhinna.

Pretensioonide lahendamine

Pretensiooni esitamise õigus

Veebipood vastutab ostjale müüdud kauba lepingutingimustele mittevastavuse või puuduse eest, mis oli olemas juba asja üleandmise hetkel ning mis ilmneb kuni kahe aasta jooksul, alates kauba üleandmisest ostjale.   Sellest esimese kuue kuu jooksul asja üleandmisest ostjale eeldatakse, et puudus oli olemas juba asja üleandmise ajal. Vastava eelduse ümberlükkamine on Veebipoe kohustus.
Ostjal on õigus puuduse ilmnemisel pöörduda hiljemalt kahe kuu jooksul veebipoe poole, saates e-kirja aadressile rein@seto.ee või helistada telefonil: 5046423
Veebipood ei vastuta puuduste eest, mis on tekkinud pärast kauba üleandmist ostjale.
Kui  Veebipoest  ostetud  kaubal  on  puudused,  mille  eest  Veebipood  vastutab,  parandab  või asendab  Veebipood  puudusega  kauba.  Kui  kaupa  ei  ole  võimalik  parandada  ega  asendada, tagastab Veebipood ostjale kõik müügilepinguga kaasnenud tasud.
Veebipood vastab tarbija esitatud kaebusele kirjalikult või kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis 15 päeva jooksul.

Otseturustus ja isikuandmete töötlemine

Veebipood kasutab ostja poolt sisestatud isikuandmeid (sh nimi, telefoninumber, aadress, e-maili aadress,   pangarekvisiidid)   ainult   tellimuse   töötlemiseks   ning   kauba   ostjale   saatmiseks. Veebipood edastab isikuandmeid veoteenust pakkuvale ettevõtetele selleks, et kohale toimetada kaupa.
Veebipood  saadab  ostjale  uudiskirju  ning  pakkumisi  ostja  e-maili  aadressile  ainult  juhul,  kui ostja  on  selleks  avaldanud  soovi  sisestades  veebilehel  e-kirja  aadressi  ning  andnud  teada  oma soovist otsepostituse teadete saamiseks.
Ostjal on igal ajal võimalik loobuda e-postile saadetavatest pakkumistest ja uudiskirjadest andes sellest meile teada e-kirja teel või järgides pakkumisi sisaldava e-kirjas toodud juhiseid.
Vaidluste lahendamine Kui  ostjal  on  Veebipoe  osas  pretensioone,  tuleb  need  saata  e-kirja  aadressile rein@seto.ee või helistada telefonil:  5046423
Kui  ostja  ja  Veebipood  ei  suuda  lahenda  vaidlust  kokkuleppe  teel,  siis  on  ostjal  võimalik pöörduda  Tarbijavaidluste  komisjoni  poole.  Tarbijavaidluste komisjoni pädevuses on lahendada ostja ja Veebipoe vahel sõlmitud lepingust tulenevaid vaidlusi. Ostja kaebuse läbivaatamine komisjonis on tasuta.
Ostja võib pöörduda Euroopa Liidu tarbijavaidlusi lahendava platvormi poole.

Üldise päringud

Veel pole päringuid